divendres, 9 de desembre del 2011

Comunicat de Quin port volem sobre l'amenaça dels pantalans

Crec que tots hem d'estar alerta sempre seguit i per això vos deix el comunicat que acaba de fer públic Quin port volem:
Algunes pinzellades de la reunió amb Ports IB

A finals d’octubre diverses organitzacions de Portocolom varem enviar una sol·licitud per escrit demanant una reunió al Director General de Ports (DG a partir d’ara), Antonio Deudero. L’objectiu era conèixer les intencions de Ports IB (l’empresa que gestiona amarraments i alguns espais portuaris) i mostrar la nostra inquietud per algunes informacions que s’havien conegut. El gener de 2011 Ports IB va contractar una empresa per 75.000 euros. Es va saber que aquesta empresa proposava fer nous molls, espigons, més pantalans etc. L’impacte que podrien generar aquestes noves infraestructures va generar confusió i preocupació entre molta gent del port.
Dimarts 29 de novembre el DG ens va rebre amb alguns tècnics del seu departament. Hi anàrem tres representants de diverses organitzacions (Indignada Portocolom, Associació de veïnats de Portocolom, el GOB i la plataforma Quinportvolem?).
L’empresa Ports IB abans es deia Obres de Ports (no es diu així fa molts d’anys) i és la que posa i imposa les regles del joc pel que fa pantalans, molls, taxes, creixement d’infraestructures, etc.
Just començar el DG es va mostrar molest perquè ens haguéssim manifestat amb la cadena humana dies abans d’anar-lo a veure. Vam explicar-li que l’hi havíem demanat hora per escrit abans d’organitzar-la i que no contestaven, com altres vegades. En tot cas lo essencial és que:
1. Tenen intenció d’instal·lar pantalans a es Riuetó. Inicialment en posaran un. Seran per 25-30 amarraments (aprox.) de 7 metres. No descarten posar-ne més.
2. Instal·laran pantalans (o un de llarg) entre es Moll Vell i l’apotecaria. Sobre el plànol semblava més llarg que el moll vell. Serà un pantalà “de temporada” amb una capacitat per 24 barques de 7 metres i 18 més d’entre 8 i 12 metres.
3. Estan elaborant un Pla Director de Mallorca amb la previsió de creixement portuari dins els següents 25 anys. Mitjançant aquest Pla “no es descarta cap opció”.
4. No hi ha doblers per fer cap fase de la reforma de la façana litoral (el famós passeig marítim).
5. Es pretén privatitzar, mitjançant concessions allò que ara és de Ports IB. Això suposarà manco control públic (i ara ja és molt baix) sobre les decisions que es prenguin.
6. Les competències són de Ports IB, l’Ajuntament no hi té res a dir.
7. Tenen una directriu política clara: el creixement econòmic, i aquest criteri guiarà les seves passes, per damunt de qualsevol altre cosa.
En vam sortir preocupats i amb la sensació que difícilment faran cas de cap argument ambiental, social, paisatgístic o patrimonial que proposi frenar el creixement portuari excessiu.
Després de la reunió vam telefonar al Batle (Gabriel Tauler) per demanar-li que contacti amb Ports IB i els pugui convèncer de no posar pantalans a es Riuetó (com a mínim). Ens va assegurar que ell no hi està d’acord i que contactarien amb el Director General per intentar llevar-li la idea del cap. L’endemà ens va telefonar per dir-mos que havia aconseguit el compromís del DG que ports cercaria una alternativa al pantalà des Riuetó. La premsa va recollir dies després un pronunciament del PP de Felanitx en aquest sentit.
La nostra impressió és que caldrà que la gent es mobilitzi per evitar certs excessos. Si Ports IB sols te presents les motivacions econòmiques, Portocolom en pot sortir perjudicat.

Arxiu del blog